جزئیات خبر

Image
سه شنبه 27 شهریور 1403

راهنمای تصویری ثبت نام شخص حقوقی در سجام

راهنمای تصویری ثبت نام شخص حقوقی در سجام

شرکت ­هایی که قصد دارند در بازار سرمایه فعالیت کنند، لازم است برای دریافت کد بورسی، در سامانه سجام به صورت حقوقی ثبت نام کنند. روند ثبت نام شخص حقوقی تفاوت­ هایی با ثبت نام حقیقی دارد که در این مقاله این روند را مرور می ­کنیم.

برای انجام روند ثبت نام به صورت حقوقی، لازم است این موارد را به دقت مطالعه کرده و رعایت کنید:

اطلاعات مورد درخواست، باید منطبق با فرم ­های ابلاغیه هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.

بسیار مهم است که مشخصات شخص حقوقی دقیقا مطابق با روزنامه رسمی آن شرکت بوده و مشخصات حساب بانکی نیز حتما به نام شخص حقوقی باشد.

پیش از شروع روند ثبت نام شخص حقوقی در سجام، کلیه افراد زیر باید به صورت حقیقی سجامی شده باشند:

- دارندگان حق برداشت از حساب­ های بانکی مشتری

- صاحبان امضا مجاز، شامل هیات عامل/مدیرعامل، اعضا هیات مدیره

- اشخاص مجاز به ارائه سفارش از طرف مشتری

- هرشخص حقوقی باید یک نماینده حقیقی در سجام داشته باشد. این نماینده باید پیش از این در سجام به صورت حقیقی ثبت نام کرده و احراز هویت آن انجام شده باشد.

- این نماینده می ­تواند عملیات ثبت نام و اصلاح و بروزرسانی اطلاعات در سجام را از سوی شخص حقوقی انجام داده و همچنین حق امضای کلیه فرم­ های احراز هویت شخص حقوقی را نیز در اختیار دارد.

- پس از ثبت تمامی اطلاعات توسط نماینده، در صورت تایید صحت اطلاعات توسط استعلام ­های انجام شده، یک پیامک به اعضای هیئت مدیره آن شرکت ارسال می ­شود تا صحت اطلاعات اعلام شده توسط نماینده تایید شود. لازم است اعضا با ورود به پروفایل خود در سامانه سجام، نماینده را نیز تایید کنند.

- پس از انجام تایید نماینده، کد پیگیری سجام صادر خواهد شد. پس از آن لازم است نماینده همرا با مدارک هویتی خود و مدارک حقوقی شرکت، به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و احراز هویت حقوقی را تکمیل کند.

مراحل ثبت نام حقوقی در سجام

به وبسایت سامانه سجام مراجعه کرده و بر روی گزینه «ثبت نام سجام» کلیک کنید.

نماینده حقوقی باید شماره موبایل خود را وارد کرده و با کلیک بر روی گزینه «دریافت کد تایید» یک کد برای فرد پیامک می­ شود که باید آن را در سامانه وارد کند.
 

در ادامه، نوع مشتری را بر روی گزینه حقوقی قرار داده و شناسه ملی شرکت را وارد کنید.

در مرحله بعدی، هزینه احراز هویت و دریافت کد سجام را پرداخت کنید. پس از پرداخت، به مرحله تکمیل اطلاعات هدایت می ­شوید.

 

وارد کردن اطلاعات

در ادامه، مشخصات مربوط به شرکت را فرمی که در اختیار شما قرار داده شده وارد کنید. دقت داشته باشید که این اطلاعات باید دقیقا منطبق را اطلاعاتی باشد که در روزنامه رسمی منتشر شده است.

نکته: در سال­ های اخیر، شناسه ملی و کد اقتصادی شرکت­ های تازه تاسیس، یکی بوده و در هر دو قسمت، شناسه ملی را باید وارد کنید.

 

اطلاعات ارتباطی

در بخش اطلاعات ارتباطی، آدرس رسمی ثبت شده شرکت را وارد کنید. تمامی مکاتبات سامانه با شرکت، به همین آدرس ارسال خواهد شد.

 

کدهای سهامداری

در این قسمت، کد یا کدهای سهامداری موجود شرکت را وارد کنید. با توجه به تفاوت فرمت کدهای مختلف بورسی، پیش از وارد کردن کد، نوع آن را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه «تایید/ادامه مرحله بعد» کلیک کنید.

 

اطلاعات نماینده شرکت

در این بخش، نماینده شرکت باید کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کرده و بر روی دکمه «بررسی» کلیک کنید. تاکید می ­شود که نماینده، خود باید دارای کد سجام باشد. پس از بررسی سامانه و تایید نماینده، بر روی دکمه «تایید/ادامه مرحله بعد» کلیک کنید.

مشخصات دارندگان حق برداشت از حساب بانکی مشتری

در این بخش، همانطور که از عنوان آن پیداست، مشخصات آن اعضا از شرکت که حق برداشت از حساب بانکی دارند را وارد کنید. برای این کار باید کد ملی و تاریخ تولد افراد را وارد کرده و گزینه بررسی را بزنید تا تایید شوند. پس از وارد کردن همه افراد دارای حق برداشت و تایید بررسی آنها، بر روی گزینه «تایید/ادامه مرحله بعد» کلیک کنید.

مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، حسابرس، بازرس یا هیئت امنا یا ارکان مشابه

در این قسمت، اطلاعات هویتی (کد ملی، تاریخ تولد) را وارد کرده، گزینه «بررسی» را انتخاب کنید. پس از تایید اطلاعات، سمت فرد در شرکت را ثبت کنید. در این قسمت هم اطلاعات باید بر اساس روزنامه رسمی ثبت شود.

مشخصات سهامداران یا شرکایی که بیش از  10 درصد سهام (سرمایه) شخص حقوقی را دارند

اطلاعات هویتی سرمایه ­داران شرکت به همراه میزان سرمایه آنها از سرمایه کل را وارد کنید.

مشخصات اشخاص مجاز به ارائه سفارش از طرف مشتری

در این مرحله باید مشخص افرادی را وارد کنید که برای ارائه سفارش مشتری مجاز هستند. در این بخش هم کد ملی و تاریخ تولد فرد را وارد کرده و سامانه باید اطلاعات هویتی آنها را بررسی کند. پس از ارائه و تایید همه این افراد، بر روی دکمه «تایید/ادامه مرحله بعد» کلیک کنید.

اطلاعات سرمایه­ گذاری

در این بخش، ارزش دارایی و میزان درآمد شخص حقوقی و شرکت­ های کارگزاری که با آنها معامله می­ شود را باید وارد کنید.

اطلاعات حساب بانکی

اطلاعاتی که در این بخش ارائه می­ شود، باید حتما متعلق به شخص حقوقی بوده و غیرمشترک باشد. منبع استعلام این بخش، بانک مرکزی بوده و در صورت عدم تایید، باید اطلاعات وارده را دوباره بررسی کنید. امکان افزودن دو حساب بانکی از سوی شخص حقوقی وجود دارد که در این صورت، استعلام هر دو حساب گرفته می­ شود و نتیجه هر دو استعلام باید مثبت باشد.

نکته: با هر ویرایش اطلاعات که توسط متقاضی انجام می­ گیرد، یک استعلام دیگر گرفته شده و تا زمان تایید نهایی، این کار تکرار می ­شود.

بارگذاری فرم ­ها

در این قسمت، روزنامه رسمی، اساسنامه شخص حقوقی و فرم نامه رسمی و صورتجلسه باید بارگذاری شود. برای این کار، باید ابتدا از قسمت «پیش نمایش»، فرم ­های «نامه رسمی» و «صورتجلسه» را دانلود کنید و بعد از امضا، آنها را بارگذاری کنید.

به توضیحات پایین صفحه مربوط به حجم و فرمت فایل­ های بارگذاری شده دقت کنید.

بررسی پایانی

در این مرحله، تمام اطلاعاتی که وارد کرده­ اید به شما نمایش داده می­ شود. لازم تمام اطلاعات را به دقت یک بار بررسی کرده و در صورت درست بودن آنها از سوی شما، آنها را تایید کنید. در صورتی که خطایی در اطلاعات به شما نمایش داده شد، در قسمت ویرایش آنها را اصلاح کنید.

تعهدات

پس از تایید اطلاعات، به قسمت تعهدات می­ رسید. با پذیرش تعهدها و کلیک بر روی گزینه «می­ پذیرم» و «ذخیره»، ثبت نام حقوقی در سجام نهایی می­ شود.

و در نهایت با این صفحه مواجه می­ شوید. دیدن این صفحه به معنای این است که ثبت نام به پایان رسیده است.