کارگزاری پویش البرز بلاگ https://epouyesh.ir/ ارسال های مربوط به کارگزاری پویش البرز en-gb admin@domain.com Copyright 2024 انواع روش های سرمایه گذاری در بورس https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog36  

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شاید سال‌هاست که بخشی از درآمدهای ماهانه خود را پس‌انداز کرده‌ و شنیده‌اید که می‌توانید مقداری از آن را در بازار بورس سرمایه گذاری کنید، اما اطلاعات چندانی درباره بورس ندارید. سوال‌هایی نظیر اینکه چطور باید سرمایه گذاری‌ در بازار بورس را شروع کنید، آیا برای این کار لازم است به کلاس آموزشی خاصی بروید نیز ذهن‌تان را مشغول می‌کند. حقیقت ماجرا این است که سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس حتی با وجود یک مشاور خبره، نیازمند صرف زمان و تخصص است؛ اما اگر بخواهید به‌طور غیر مستقیم به این حوزه وارد شوید، می‌توان گفت کار چندان سختی در پیش ندارید.
روش مستقیم و غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری مستقیم

یکی از روش های سرمایه گذاری در بازار سرمایه، سرمایه گذاری مستقیم است. در این روش شما به صورت آنلاین و از طریق اینترنت می‌توانید ضمن رصد بازار اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌های حاضر در بورس کنید. برای این روش حرفه‌ای بودن در بازار سرمایه و شناخت کافی از سازوکار بورس و ابزارهای معامله‌گری ضروری است. فراموش نکنید حضور افراد غیرحرفه‌ای در سرمایه گذاری‌ مستقیم، ریسک و چالش‌های حضور در بورس را افزایش می‌دهد. اگر تخصص و دانش سرمایه گذاری مستقیم در بورس را دارید و فکر می‌‌کنید این روش برای شما مناسب‌تر است؛ می‌توانید به یکی از شعب کارگزاری‌های معتبر مراجعه کرده تا در زمان بسیاری کوتاهی شما هم عضو خانواده بورس شوید.

سرمایه گذاری مستقیم در یک نگاه

  • سرمایه گذار شخصا وارد معاملات بورس و خرید و فروش سهام می‌شود
  • معامله‌گر می‌تواند با استفاده از روش‌هایی نظیر تلفنی، آنلاین و حضوری خودش اقدام به خرید و فروش سهام و تشکیل پرتفوی کند
  • نیازمند آگاهی، دانش و تجربه کافی در مورد بازار، صنایع و اقتصاد کشور است
  • نیاز به روحیه ریسک‌پذیر دارد
  • فرصت و زمان کافی برای رصد بازار و معاملات نیاز دارد

 

سرمایه گذاری غیر مستقیم

یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بورس، سرمایه گذاری غیر مستقیم است. در این روش با بررسی وضعیت بازدهی و ریسک صندوق‌ها و سبدهای سرمایه گذاری مختلف و همچنین سابقه مدیران این صندوق‌ها و سبدها، سرمایه‌تان را در یکی از این صندوق‌ها و سبد سرمایه گذاری کرده و عملا کاری به وضعیت بازار و چالش‌های آن ندارید. دیگر ضرورتی ندارد زمان زیادی صرف رصد بازار کرده یا نگران شرایط مختلف سیاسی یا اقتصادی باشید. در این روش‌، شما در قبال مدیریت دارایی شما که این نهادهای متخصص انجام می‌دهند، هزینه کمی از سرمایه ‌گذاری انجام شده را به آن‌ها پرداخت می‌کنید (حدودا ۲ درصد سالیانه). این روش حتی برای افراد حرفه‌ای بازار سرمایه نیز مفید است.

ابزارهای سرمایه گذاری‌ غیر مستقیم در بورس

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در خصوص سبدگردانی نیاز دارید، مقاله سبدگردانی چیست می‌تواند سوالات شما را پاسخ دهد.

در صندوق‌های سرمایه گذاری، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک (حتی ۱۰۰ هزار تومان) نیز فراهم است و به این ترتیب سرمایه‌‌ی شما همراه با سرمایه دیگر سرمایه‌گذاران صندوق، به قسمتی از یک سرمایه‌ بزرگ‌‌تر تبدیل می‌شود که برای خرید و فروش انواع اوراق بهادار مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر شخص بسته به میزان سرمایه خود از صندوق، متحمل ضرر یا سود می‌شود. شما می‌توانید با توجه به میزان ریسک پذیری خود در هر کدام از صندوق‌ها سرمایه گذاری نمایید.

سرمایه گذاری‌‌ غیر مستقیم در یک نگاه

  • مناسب برای سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای است
  • مناسب برای سرمایه گذاران حرفه‌ای که قصد مدیریت ریسک خود را دارند
  • مناسب کسانی‌ که فرصت رصد بازار و معاملات را ندارند
  • مناسب افراد مختلف با سطح ریسک‌پذیری مختلف
  • سرمایه گذاری از طریق ابزارهای مالی در بازار بورس مانند «صندوق سرمایه گذاری‌ مشترک» و «صندوق‌های قابل معامله» (ETF) و «سبدهای اختصاصی»

سوالات متداول

سرمایه گذاری‌ غیر مستقیم در بورس شامل چه مواردی می‌شود؟

با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری (صدور ابطالی و ETF) و از طریق سبد گردانی می‌توان به صورت غیر مستقیم سرمایه‌گذاری کرد.

مزایای سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست؟

در این روش نیازی به صرف زمان جهت رصد وضعیت بازار نبوده و در قبال مدیریت دارایی که نهادهای متخصص انجام می‌دهند، هزینه کمی (حدودا ۲ درصد سالیانه) را به آن‌ها پرداخت می‌کنید .

 

 
]]>
Mon, 08 Jul 2024 05:27:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog36 آموزش
انواع روش های تامین مالی https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog34
 
بنگاه‌های اقتصادی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود مانند راه‌اندازی خط تولید، تامین مواد اولیه، تولید محصول جدید، سرمایه‌گذاری و… نیاز به نقدینگی خارج از اندوخته خود دارند. تامین مالی از طریق مشارکت خصوصی و عمومی راه حل مناسب جهت توسعه کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی مانند شرکت‌ها، کارخانجات و حتی کسب و کارهای کوچک است.
 
 
 
تامین مالی چیست؟
تامین مالی یا Financing به تامین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و تجاری جهت توسعه کسب و کارشان گفته می‌شود. در حقیقت، شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک با روش‌های مختلفی اقدام به تامین سرمایه در گردش جهت تکمیل طرح‌های توسعه‌ی خود کرده و این طرح‌ها می‌توانند خرید تجهیزات، سرمایه‌گذاری، خرید ماشین آلات و… باشد. در ادامه با انواع روش‌های تامین مالی بیشتر آشنا خواهید شد.
 
 
 
صندوق تامین مالی چیست؟
صندوق تامین مالی یا Financing Fund یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده که هدف از تاسیس آن تامین مالی طرح‌های توسعه کسب و کارها است. صندوق‌های تامین مالی به سه نوع صندوق پروژه، صندوق زمین و ساختمان و صندوق جسورانه تقسیم‌بندی می‌شوند.
 
 
 
صندوق پروژه
صندوق پروژه با هدف تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای خلاقانه و نوآور تشکیل شده و کسب و کارها با جذب نقدینگی مورد نیاز توسط این صندوق اقدام به راه‌اندازی پروژه‌های در دست اقدام خود می‌کنند. در حقیقت، با تکمیل پروژه سود حاصل از بهره‌برداری پروژه بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود. با توجه به اینکه صندوق پروژه ابتدا یک شرکت سهامی خاص است، پس از تکمیل پروژه می‌تواند به صورت یک شرکت سهامی عام در بورس یا بازارهای خارج از بورس، مانند فرابورس فعالیت کند.
 
سرمایه گذاری
 
صندوق زمین و ساختمان
هدف از تشکیل صندوق زمین و ساختمان جذب سرمایه جهت تولید و تکمیل پروژه‌های ساختمانی بوده و این پروژه‌ها می‌توانند مسکونی و تجاری باشند. این صندوق‌ها منابع مالی مناسبی را در اختیار سازندگان پروژه‌های ساختمانی قرار داده و در نهایت با تکمیل پروژه‌ها سود حاصل از فروش بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.
 
 
 
صندوق سرمایه گذاری جسورانه
یکی از پرریسک‌ترین و نوآورترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق جسورانه یا Venture Capital Fund است. در حقیقت، هدف از راه‌اندازی صندوق جسورانه تامین مالی شرکت‌های نوپا و استارت آپ‌ها بوده و سرمایه‌گذاران این صندوق با هدف کسب بازدهی بسیار بالا در صندوق جسورانه سرمایه‌گذاری می‌کنند. زیرا، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه بسیار بالا بوده و حتی احتمال بازگشت سرمایه در آن‌ها می‌تواند صفر باشد.  لازم به ذکر است با راه‌اندازی بازار نوآفرین فرابورس راه تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران هموارتر شده است. عمده صندوق‌های جسورانه در بخش خصوصی و شرکت‌های خارج از بورس فعال هستند.
 
 
 
مزایای صندوق تامین مالی
از جمله مهم‌ترین مزایای صندوق‌های تامین مالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
مدیریت حرفه‌ای
نقدشوندگی مناسب
شفافیت
عملکرد قانونی تحت نظارت نهادهای رسمی
 
 
حالا که با صندوق های تامین مالی و مزایای آن آشنا شدید، بهتر است سایر روش‌های تامین مالی مانند اوراق درآمد ثابت را نیز فراگیرید. در حقیقت، اوراق درآمد ثابت نقش مهمی در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ایفا می‌کنند.
 
 
 
روش های سرمایه گذاری مبتنی بر بدهی
یکی از رایج‌ترین روش‌های تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، انتشار اوراق بدهی است. در حقیقت، اوراق بدهی را می‌توان کم ریسک‌‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. زیرا، این اوراق معمولا توسط شرکت‌های بزرگ منتشر شده و از درجه اعتباری بالایی برخوردار هستند. یکی از مشهورترین اوراق بدهی در ایران اوراق اخزا یا اسناد خزانه اسلامی بوده که به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری بدون ریسک تلقی شده و دولت جهت تامین مالی این اوراق را منتشر می‌کند. در کنار اخزا، اوراق زیر از جمله مهم‌ترین اوراق تامین مالی مبتنی بر بدهی هستند:
 
 
 
اوراق اجاره
اوراق اجاره از جمله اوراق بهادار انتفاعی با سود مشخص بوده که شرکت‌ها برای خرید دارایی‌های ثابتی مانند هواپیما، ماشین آلات، تجهیزات و… اوراق اجاره منتشر می‌کنند. در حقیقت، سرمایه‌گذارانی که در تامین مالی از طریق اوراق اجاره مشارکت می‌کنند مالک دارایی خریداری‌شده توسط شرکت بوده و شرکت زمانی که سود و اصل سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران را پرداخت می‌کند، مالک دارایی خواهد شد. به طور مثال یک شرکت حمل و نقل قصد خرید کشتی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارد. در چنین شرایطی، شرکت با توجه به کمبود نقدینگی لازم، اقدام به تامین مالی از طریق اوراق اجاره کرده و متعهد می‌شود سالانه سود مشخصی با پرداخت ماهانه، فصلی و… به سرمایه‌گذاران پرداخت کند. همچنین، سرمایه‌گذاران مالکیت کشتی را تا پایان پرداخت سود و بازگشت اصل سرمایه در اختیار خواهند داشت.
 
 
 
اوراق مرابحه
اوراق مرابحه نیز از جمله اوراق بهادار انتفاعی بوده و قابل معامله در بازار ثانویه (بورس یا فرابورس) هستند. شرکت‌ها با انتشار اوراق مرابحه برای تامین مالی جهت تهیه مواد اولیه، تجهیزات، زمین، ساختمان و… اقدام می‌کنند. بر خلاف اوراق اجاره، شرکت مالکیت دارایی خریداری‌شده را دارد. اما، در طول دوره اوراق، دارایی خریداری‌شده به عنوان وثیقه نزد نهاد واسط (نهاد مالی که اوراق را به نمایندگی از شرکت در بازار منتشر می‌کند) قرار می‌گیرد.
 
به طور مثال یک شرکت خودروسازی قصد راه‌اندازی خط تولید خودرو برقی را دارد و به همین منظور باید تجهیزاتی را برای عملیاتی کردن خط تولید خریداری کند. در چنین شرایطی، شرکت اوراق مرابحه با سود سالانه ۲۳ درصد و با موعد پرداخت هر ۳ ماه یکبار منتشر کرده و دوره‌ی عمر اوراق ۴ سال است.
 
نکته قابل توجه در رابطه با اوراق مرابحه، قابلیت خرید و فروش آن‌‌ در بازار ثانویه بوده و همچنین قوانین ساده‌تر و انعطاف‌پذیرتر آن در مقایسه با اوراق اجاره است.
 
 
 
اوراق استصناع یا سفارش ساخت
اوراق استصناع یا سفارش ساخت از جمله اوراق بهادار قابل معامله در بورس یا بازارهای خارج از بورس بوده و طبق آن یک شخص حقوقی (بنگاه اقتصادی) برای ساخت یک پروژه مانند کارخانه، پالایشگاه، شهرک صنعتی و… نیاز به سرمایه داشته و برای تامین مالی باید معادل مبلغ مورد نیاز اوراق منتشر کند. در این مدل شرکتی که نیاز به تامین مالی دارد می‌تواند با یک پیمانکار قرارداد جهت ساخت پروژه را تحت نظارت یک ناظر ساخت منعقد کرده یا حتی خود شرکت به عنوان پیمانکار مسئولیت ساخت پروژه را بر عهده بگیرد. توجه داشته باشید که به میزان سرمایه مورد نیاز اوراق توسط نهاد مالی واسط منتشر و به فروش رسیده و مبلغ حاصل از فروش اوراق جهت ساخت پروژه در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.
 
سود اوراق سفارش ساخت نیز مانند سایر اوراق مبتنی بر بدهی مشخص و پرداخت آن به سرمایه‌گذاران نیز می‌تواند ماهانه، فصلی و… انجام شود. لازم به ذکر است پروژه در حال ساخت تا پرداخت کلیه سود و اصل سرمایه‌ی مشارکت‌کنندگان به وکالت از دارندگان اوراق، تحت مالکیت نهاد مالی واسط قرار گرفته و پس از تسویه اوراق، تحت مالکیت شرکت قرار می‌گیرد.
 
 
 
اوراق مشارکت
اوراق مشارکت از جمله رایج‌ترین اوراق بهادار بدون ریسک در ایران و جهان است که معمولا توسط ارگان‌های دولتی مانند شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و… برای تامین سرمایه طرح‌های تولیدی خدماتی مانند ساخت سد، بزرگراه، خدمات شهری و… منتشر می‌شود. بر خلاف اوراق اجاره، مرابحه و استصناع که دارای سود معین هستند، اوراق مشارکت دارای سود انتظاری بوده و در صورتی که بازدهی پروژه بیشتر از نرخ سود الحساب باشد، ما به‌التفاوت سود الحساب و مازاد محاسبه و به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.
 
اوراق مشارکت را می‌توان به دو دسته بورسی و غیربورسی تقسیم کرد. در حقیقت، برخی از شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص اوراق مشارکت را در بورس عرضه می‌کنند و معمولا شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها اوراق مشارکت را از طریق بانک‌ها و تحت نظارت بانک مرکزی منتشر می‌کنند. نحوه پرداخت سود اوراق مشارکت نیز با توجه به مدت زمان عمر اوراق می‌تواند ماهانه، فصلی و سالانه باشد.
 
صندوق سرمایه گذاری
 
 
 
روش‌های تامین مالی از طریق افزایش سرمایه
یکی از روش‌های رایج برای تامین مالی افزایش سرمایه شرکت بوده و معمولا شرکت‌های بزرگ (بورسی) تامین مالی برای اجرای طرح‌های توسعه را از طریق افزایش سرمایه انجام می‌دهند. در برخی از روش‌های افزایش سرمایه مانند افزایش سرمایه از محل سود انباشته، سرمایه جدیدی  وارد شرکت نمی‌شود و تامین مالی از محل نقدینگی مازاد (سود انباشته‌شده) صورت می‌گیرد.
 
برخی از شرکت‌ها نیز از طریق افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اقدام به تامین مالی کرده و در این روش سهامداران سرمایه جدیدی را وارد شرکت می‌کنند. روش‌های متنوعی برای افزایش سرمایه وجود داشته و باید توجه داشت که فرایند قانونی افزایش سرمایه از زمان پیشنهاد تا زمان ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها، می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد.
 
شرکت‌های تولیدی و کوچک ترجیح می‌دهند با در نظر گرفتن تئوری ارزش زمانی پول  روش سریع‌تری را برای تامین مالی جهت پیشبرد اهداف توسعه‌ای خود انتخاب کنند. معمولا تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی و تامین مالی جمعی نسبت به افزایش سرمایه سریع‌تر انجام‌ می‌شود.
 
 
 
کرادفاندینگ
تامین مالی جمعی یا Crowdfunding یکی از بهترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تامین مالی برای کسب‌ و کارهای کوچک و متوسط است. در حقیقت، تامین مالی جمعی با مشارکت سرمایه‌های خرد تشکیل شده و با هدف تامین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی جهت اجرای طرح‌های تولیدی و سودآور صورت می‌پذیرد.
 

 
 
وام گرفتن از بانک ها
دریافت تسهیلات از بانک‌ها از روش‌های مرسوم جهت تامین مالی برای اشخاص حقیقی و حقوقی بوده و بسیاری از شرکت‌ها جهت تامین نقدینگی مورد نیاز اقدام به دریافت وام از بانک‌ها می‌کنند. نکته‌ای که باید در رابطه با دریافت وام از بانک در نظر گرفت فرایند زمان‌بر، ارائه تضامین سنگین و مدت‌زمان بالای خواب پول است. بنابراین، روش‌های تامین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی و کرادفاندینگ در مقایسه با وام گرفتن از بانک مناسب‌تر هستند.
 
 
 
کلام آخر
به صورت کلی تامین مالی از طریق بازار سرمایه و انتشار اوراق برای تامین سرمایه‌های سنگین انجام می‌شود. تامین مالی برای کوتاه‌مدت و سرمایه‌های کوچک و متوسط معمولا از طریق اخذ تسهیلات از بانک و تامین مالی جمعی انجام شده و فرایند تامین مالی جمعی از طریق کرادفاندینگ نیز نسبت به سایر روش‌ها ساده‌تر و سریع‌تر است.]]>
Mon, 08 Jul 2024 05:03:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog34 آموزش
گزارش بازار 1403/04/13 https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog33 ]]> Wed, 03 Jul 2024 11:29:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog33 گزارشات گزارش بازار 1403/04/12 https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog32 ]]> Tue, 02 Jul 2024 10:58:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/07/blog32 گزارش بازار 1403/04/10 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog31 ]]> Sun, 30 Jun 2024 10:30:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog31 گزارشات روزانه گزارش بازار 1403/04/09 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog30 ]]> Sat, 29 Jun 2024 11:46:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog30 گزارشات روزانه گزارش بازار 1403/04/04 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog29 ]]> Mon, 24 Jun 2024 12:15:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog29 گزارشات روزانه گزارش بازار 1403/03/30 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog28 ]]> Wed, 19 Jun 2024 11:47:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog28 گزارشات روزانه آشنایی با بازار گواهی سپرده کالایی ، سکه طلا ، قسمت دوم https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog27 ]]> Wed, 19 Jun 2024 11:25:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog27 آموزش آشنایی با بازار گواهی سپرده کالایی ، سکه طلا ، قسمت اول https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog26

     
 



 






 




    ]]>
Wed, 19 Jun 2024 11:06:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog26 آموزش
مقایسه نسبت ارزش بازار سهام ایران ، عربستان ، ترکیه و امارات https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog25 مقایسه نسبت ارزش بازار سهام ایران ، عربستان ، ترکیه و امارات


۱-عربستان :

تولید ناخالص داخلی:   ۱۰۶۰ میلیارد دلار ،

ارزش بازار سهام :  ۲۶۲۶ میلیارد دلار   

و نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی : ۲.۵ برابر

۲-ترکیه :

تولید ناخالص داخلی :  ۹۰۷ میلیارد دلار

ارزش بازار سهام :   ۴۳۴ میلیارد دلار

نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی :  ۴۸درصد

۳-امارات :

تولید ناخالص داخلی :  ۵۰۰ میلیارد دلار

ارزش بازار سهام :  ۹۰۰ میلیارد دلار

نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی :  ۱.۸ برابر

۴-ایران :

تولید ناخالص داخلی : ۳۴۵ میلیارد دلار

ارزش بازار سهام :  ۱۴۲میلیارد دلار

نسبت ارزش بازار سهام به تولید ناخالص داخلی :  ۴۱درصد

]]>
Wed, 19 Jun 2024 10:50:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog25 اقتصاد
گزارش بازار 1403/03/27 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog24 ]]> Sun, 16 Jun 2024 11:31:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog24 گزارشات آشنایی با قرارداد اختیار معامله https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog23 قرارداد اختیار معامله چیست؟ اختیار معامله، قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است و بورس اوراق بهادار اختیار معاملات سهام شرکت‌های مختلف بورسی را تعیین می‌کند. بر اساس این قرار داد، خریدار قرارداد حق دارد که مقدار معینی از دارایی مشخص شده در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. به این معنا که دو طرف توافق می‌کنند در آینده معامله‌ای انجام دهند. در اختیار معامله این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در این معامله، خریدار اختیار معامله، در ازای پرداخت مبلغ معینی، حق خرید یا فروش دارایی مندرج در قرارداد را در زمانی مشخصی با قیمتی که هنگام بستن قرارداد تعیین شده است، به دست می‌آورد. این در حالی است که از طرف دیگر، فروشنده قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، بر اساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است. در این میان خریدار قرارداد در اعمال حق خود مختار است و هیچ تعهد و الزامی ندارد. در صورت صرف ‌نظر او از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست می‌دهد اما از طرف دیگر، فروشنده در صورت خواست خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است. قرارداد اختیار معامله اساسا برای کاهش ریسک ابداع شده است اما به دلیل داشتن ویژگی اهرمی این ابزار، عموما استفاده از آن در بازارها برای معاملات پرریسک صورت می‌گیرد. بنابراین توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران پیش از اقدام به انجام معاملات اختیار معامله، حتما از شرایط، قوانین و بایدها و نبایدهای آن مطلع شوند.]]> Sun, 16 Jun 2024 04:29:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog23 آموزش شخصیت معامله گری در بازار بورس https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog22 شخصیت معامله گری در بازار بورس

  • زمان مطالعه 5 دقیقه

  • دسته بندی روانشناسی بازار

  • سطح آموزش متوسط

سازوکار اصلی بازار سهام مبتنی بر معامله است و خریداران و فروشندگان با پیشنهادات قیمتی خود، وارد این بازار می شوند و فعالان بازار سرمایه، هدف از ایجاد این بستر را تسهیل معاملات افراد می دانند. به طور کلی افراد فعال در بازار سرمایه را می توان به 2 تیپ شخصیتی سرمایه گذار و معامله گر تقسیم کرد و هرکدام از آن ها ویژگی های خاص مربوط به خود را دارند و نمی توان یک توصیه کلی برای همه فعالان این بازار در نظر گرفت؛ چراکه شخصیت هر فرد مختص به خود اوست و در بین هر 2 نوع تیپ شخصیتی معامله گر و سرمایه گذار، افراد موفقی دیده می شود و از آنجا که افراد بسیار زیادی به شغل معامله گری علاقه مند هستند، در این مقاله به معرفی شخصیت معامله گری در بازار بورس می پردازیم.
شخصیت معامله گری در بازار بورس چه ویژگی هایی دارد؟
اولین سوالی که در خصوص شخصیت معامله گری در بازار بورس پیش می آید این است که این تیپ شخصیتی چه نکاتی دارد و آیا همه افراد می توانند شغل معامله گری را دنبال کنند؟ پاسخ این سوال را بایستی در ویژگی های این تیپ شخصیتی جستجو کرد و به طور کلی شخصیت معامله گری در بازار بورس و سرمایه گذاری را باید از یکدیگر تفکیک کرد.
استراتژی شخصی
اصلی ترین ویژگی شخصیت معامله گری در بازار بورس، داشتن استراتژی شخصی است و فعالان حرفه ای بازار سرمایه معتقدند که بدون استراتژی نمی توان در بازارهای مالی موفق شد. این موضوع، ذهن افراد معامله گر را مرتب می کند و در مواقع حساس و پیچیده، تصمیم گیری را تسهیل می بخشد؛ استراتژی برای هر فردی، مختص خود اوست و هیچکس نمی تواند یک نسخه کلی برای همه فعالان در نظر بگیرد. استراتژی شخصی معامله گران می تواند شامل تحلیل تکنیکال، تابلوخوانی، تحلیل بنیادی و...باشد.
به عنوان مثال، ممکن است یک معامله گر برای انجام معاملات خود از تحلیل بنیادی استفاده کند و براساس استراتژی شخصی این فرد، شرکت هایی فقط می توانند در واچ لیست سهام قرار بگیرند که نسبت P/E آن ها کمتر از 4 واحد باشد.
انضباط فردی
یکی دیگر از ویژگی های شخصیت معامله گری در بازار بورس، انضباط فردی است و معامله گران معمولا افراد منظم و دقیقی هستند. اگرچه ممکن است در یک بازه کوتاه مدت، افراد مبتدی و نامنظم نیز معاملات خوبی انجام دهند، اما تجربه ها نشان داده است که در بازه های بلندمدت، معامله گرانی موفق هستند که در زندگی کاری خود، انضباط فردی را سر لوحه قرار داده اند. توجه داشته باشید که انضباط فردی بایستی تمامی جنبه های معاملاتی و استراتژی افراد را شامل شود.
به عنوان مثال، وقتی که یک فرد برای معاملات خود، حد ضرر مشخص می کند، اگر انضباط فردی داشته باشد، پس از اینکه حد ضرر فعال شد، از معامله خارج می شود؛ اما اگر این شخص انضباط فردی نداشته باشد، ممکن است حد ضرر را رعایت نکند و متحمل ضرر و زیان های سنگین شود.
ریسک پذیری
ریسک پذیری یکی دیگر از ویژگی های شخصیت معامله گری در بازار بورس است و اغلب معامله گران در مقایسه با سرمایه گذاران بلندمدتی، شخصیت ریسک پذیرتری دارند و همین موضوع باعث شده است که تعداد معاملات آن ها بیشتر از افراد سرمایه گذار باشد. افرادی که ریسک گریز هستند، معمولا ترجیح می دهند که کمتر معامله کنند و پول خود را در سهم های بنیادی و یا به شکل غیرمستقیم و در قالب صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردان سرمایه گذاری می کنند. البته توجه داشته باشید که خود افراد معامله گر نیز به دسته های مختلفی همچون معامله گر روزانه، معامله گر میان مدتی و...تقسیم می شوند.
به عنوان مثال، قطعا نوع ریسک پذیری یک معامله گر روزانه، با کسی که در طول یک ماه ممکن است فقط 2 معامله انجام دهد، متفاوت است. بنابراین پیش از اینکه تصمیم بگیرید شغل معامله گری در بازار سهام را برای خود انتخاب کنید، حتما میزان ریسک پذیری خود را در نظر بگیرید.
به روز بودن اخبار و اطلاعات
یکی دیگر از نکات مهم در خصوص شخصیت معامله گری در بازار بورس، به روز بودن اخبار و اطلاعات است؛ در واقع، یک معامله گر حرفه ای به دلیل انجام معاملات زیاد، همواره باید بر روی اخبار و اطلاعات موثر بر بازارهای مالی تسلط نسبی داشته باشد و دور بودن از اخبار به مدت طولانی، معاملات را با ریسک مواجه می کند؛ چراکه حساسیت بازار بورس به اخبار سیاسی، نظامی، اقتصادی و...بسیار زیاد است و کوچکترین خبر مثبت و منفی می تواند روند بازار را عوض کند.
به عنوان مثال، حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی را دچار تلاطم های شدید کرد و این موضوع می تواند سودآوری شرکت های کامودیتی محور در بورس و فرابورس را دگرگون کند و اگر یک معامله گر در خصوص چنین اخباری تسلط کافی نداشته باشد، نمی تواند معاملات خوبی داشته باشد و احتمالا با زیان مواجه خواهد شد.
دانش تخصصی
یکی از پایه های اصلی شخصیت معامله گری در بازار بورس، داشتن دانش تخصصی در حوزه های مختلفی همچون تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، روانشناسی بازار و...است و یک معامله گر حرفه ای همواره دانش و اطلاعات علمی خود را به روز رسانی می کند.
به عنوان مثال، یک شخص دارای استراتژی شخصی در معاملات، میزان ریسک پذیری بالا، انضباط فردی و...است؛ اما دانش کافی در تحلیل تکنیکال ندارد و نقاط خرید و فروش سهام شرکت ها را به خوبی نمی تواند تشخیص دهد؛ به همین دلیل این فرد بدون داشتن اطلاعات علمی و دانش تخصصی نمی تواند معامله گر خوبی باشد.
بررسی تابلو معاملاتی
یک سرمایه گذار بلندمدت وقتی که خرید خود را تکمیل می کند، ممکن است چندین ماه و یا حتی چندین سال تابلو معاملاتی سهام خریداری شده را بررسی نکند؛ اما یک معامله گر به دلیل تعداد بالای خرید و فروش هایی که انجام می دهد، دائما باید تابلو معاملاتی و ورود و خروج پول ها را با دقت بررسی کند و فعالان بازار سرمایه باید نوع شخصیت خود را در نظر بگیرند؛ چراکه بسیاری از افراد نمی توانند استرس و اضطراب های ناشی از نوسانات قیمت در بازار سهام را تحمل کنند و توصیه می شود که فعالان بازار از تست MBTI برای سنجش نوع شخصیت معامله گری در بازار بورس یا سرمایه گذاری استفاده کنند.
یک معامله گر برای رسیدن به موفقیت چه کارهایی باید انجام دهد؟
موفقیت یک مفهوم نسبی در بازارهای مالی است و هر فردی با توجه به اهداف و استراتژی خود تعریف متفاوتی از موفقیت ارائه می کند؛ اما به طور کلی عوامل متعددی در موفقیت یک معامله گر موثر است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در معامله کردن استراتژی مشخص داشته باشید و بدون در نظر گرفتن اخبار، فقط و فقط طبق استراتژی خود پیش بروید؛ دقیقا مثل ربات.

  • روی بازاری که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، تمرکز کنید و با تحلیل کامل از بازار هدفتان وارد شوید.

  • اشتباهات خود را بپذیرید و از آن ها درس بگیرید.

  • از غرور و طمع در معامله خود به شدت دوری کنید.

  • از رفتار هیجانی و رفتار تقلیدی دوری کنید.

  • مسئولیت معامله خود را بپذیرید و بدانید که تمام سود یا ضرر کسب شده حاصل تحلیل و اقدام خودتان است؛ بنابراین از سیگنال گرفتن از دیگران خودداری کنید.

  • از خوش بینی و بدبینی بی دلیل نسبت به یک بازار دوری کنید.

  • مدیریت سرمایه را حتما رعایت کنید.

  • برآیند معاملات شما باید درجهت سود باشد؛ بس با یک ضرر روحیه خود را از دست ندهید و صبر داشته باشید.

جمع بندی
فعالان بازار سرمایه را می توان به 2 دسته سرمایه گذار و معامله گر تقسیم کرد و هرکدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند و تجربه ها نشان داده است که هر دو دسته معامله گر و سرمایه گذار می توانند بازدهی های خوبی را به همراه داشته باشند. به طور کلی شخصیت معامله گری در بازار بورس دارای ویژگی های مختلفی همچون ریسک پذیری، استفاده از استراتژی شخصی، به روز بودن در اخبار و اطلاعات، تسلط بر دانش تخصصی بازارهای مالی، بررسی مداوم تابلو معاملاتی و...است. لازم به ذکر است که همه افراد نمی توانند معامله گر خوبی باشند و با توجه به مواردی که گفته شد، بایستی شخصیت خود را بسنجند و بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری یا معامله گری انتخاب کنند.

 

]]>
Sun, 16 Jun 2024 04:23:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog22 دانش معامله گری
محدوده نوسان قیمت در نماد گواهی سپرده شمش طلا https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog21 محدوده نوسان قیمت در نماد گواهی سپرده شمش طلا ٥+/- درصد قیمت پایانی روز کاری قبل می‌باشد. البته روز نخست معاملات یعنی روز گشایش نماد معاملاتی، قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف می‌شود.

]]>
Sun, 16 Jun 2024 04:17:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog21
نحوه خرید گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog20 برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی شمش طلا، مشتری باید دارای کد بازار مالی بورس کالا باشد. لذا کلیه اشخاصی که در سامانه جدید مشتریان بورس کالا دارای کد معاملاتی بازار مشتقه هستند یا اشخاص حقیقی دارای کد معاملاتی بازار فیزیکی، قادر به انجام معاملات مذکور هستند.مشتریان برای دریافت کد معاملاتی می‌توانند اطلاعات لازم را از شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا دریافت نمایند.

]]>
Sun, 16 Jun 2024 04:13:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog20
نگاهی به نقش بازار سرمایه در تصمیمات بانک‌های مرکزی و مساله ثبات https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog19 رشد اقتصادی پايدار و ثبات در محيط اقتصاد کلان دو هدف عمده‌ای هستند که سياست‌های اقتصاد کلان از جمله برای تامین اين دو هدف تنظيم می‌شود. ثبات در بخش پولی و کنترل تورم برای سال‌های طولانی بزرگ‌ترين دغدغه بانک‌های مرکزی بوده است. مطالعات نظری و تجربيات عملی در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که هر چند شوک‌های عرضه، تغييرات نرخ ارز و انتظارات تورمی می‌توانند بخش مهمی از تورم را در نقاط مختلف دنيا توضيح دهند، اما حجم پول (نقدینگی) همچنان مهم‌ترين عامل ايجاد تورم است. به همين دليل ثبات پولی در دستور کار بانک‌های مرکزی قرار گرفته است (نیلی، 1384). بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌خصوص از نیمه دوم دهه 90 جز در برهه‌های کوتاهی، بانک‌های مرکزی در کشورهای صنعتی موفق به کنترل تورم و حفظ آن در سطح 3 درصد شدند. بدین ترتیب، به نظر می‌رسيد در نيمه دوم دهه ۹۰ مهم‌ترين مأموريت بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورها پايان يافته باشد. اما همانطورکه نیلی (1384) استدلال می‌کند شيرينی دستيابی به ثبات پولی، با تلخکامی بحران‌های مالی به سررسيد .بحران‌های اواسط دهه ۹۰ و بحران سنگین آسيای جنوب شرقی در اواخر دهه مزبور و در نهایت بحران ترکيه و آرژانتين، تنظیم‌گران قوانین و حافظان ثبات اقتصادی را بار دیگر با چالشی پیچیده رو‌به‌رو ساخت. بسیاری عقیده دارند مقیاس وسيع بحران‌های مالي حکم می‌کند که علاوه‌بر ثبات پولی، تأمين ثبات مالی نیز در زمره مأموريت‌های بانک‌های مرکزی قلمداد شود به‌خصوص اینکه تداوم عدم ثبات مالی می‌تواند مانع از فعالیت‌های اقتصادی، و به کاهش رفاه اقتصادی و بحران و در نتیجه تحمیل هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفت منجر شود و بانک مرکزی را در مسیر رسیدن به اهدافش دچار مشکل کند؛ از همین‌رو حفظ ثبات مالی به‌عنوان هدف مهم سیاست‌های اقتصادی تلقی می‌شود (استوجانویچ و پاکویچ ،2014). به‌عبارت دیگر، همانطور‌که کوربو (2010) عقیده دارد بانک‌های مرکزی به‌طور سنتی در درمان بحران‌های مالی مشارکت کرده‌اند، اما نقش مهمی نیز می‌توانند در کمک به پیشگیری از بروز چنین بحران‌هایی داشته باشند که شاید کمتر به آن توجه شده باشد. بحران‌های مالی جهانی یادشده این مشکل را برجسته کرد که نظارت و تنظیم ثبات مالی در سراسر سیستم در بسیاری از کشورها در دوره پیش از بحران ناکافی بوده است (کاوايی و مرگان ، 2012). به همین علت، دستیابی به ثبات، در میان اهداف نهادهای ناظر در کشورهای مختلف به‌ویژه بعد از بحران سال ۲۰۰۷ میلادی قرار گرفت؛ در این برهه، نهادهای ناظر در سراسر جهان دستیابی به ثبات مالی را در شمار مهم‌ترین اهداف قانون‌گذاری مالی خود اعلام می‌کردند (آلن ، ۲۰۱۷). در همین راستا و با توجه به درهم‌تنيدگی نظام مالی با بخش واقعی اقتصاد، نهادهای متعددی برای مديريت ريسک، سياست‌گذاری و ... تشکيل شد که از جمله آن‌‌ها می‌توان به نهاد ناظر بازارها و اوراق بهادار اروپا (ESMA )، شورای نظارت ثبات مالی ( FSOC) ، هيئت خدمات مالی اسلامی (IFSB)، و مرجع نظارتی اتحاديه مالی آلمان (BaFin) اشاره کرد که هرکدام نقش خاصی در ايجاد ثبات مالی در بازار مربوطه به خود را دارا هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر یک سیستم مالی پایدار باشد، انعطاف‌پذیر نیز خواهد بود و می‌تواند در برابر نوسانات عادی قیمت دارایی‌ها که ناشی از شرایط عرضه و تقاضای پویا و افزایش عدم اطمینان است، مقاومت کند
https://www.ifb.ir/GetFiles/GetRndFiles.aspx?id=117
 

]]>
Sat, 15 Jun 2024 12:06:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog19 آموزش
گزارش بازار 1403/03/26 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog18 ]]> Sat, 15 Jun 2024 11:57:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog18 پذیرش در فرابورس ایران چه مزایایی برای شرکت‌ها به همراه دارد https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog17 پذیرش در فرابورس ایران چه مزایایی برای شرکت‌ها به همراه دارد .
مواردی همچون امکان تامین مالی آسان و ارزان جهت رشد و توسعه شرکت¬ها، افزایش روحیه کارکنان از طریق افزایش درک عمومی از شرکت در بازار مالی، افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت کلی شرکت، افزایش نقدشوندگی سهام، برخورداری از معافیت مالیات عملکرد تا 10 درصد (معافیت مالیات عملکرد 5 درصد بوده و در صورتی که در پایان دوره مالی به تائید سازمان بورس و اوراق بهادار، حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، میزان بخشودگی مالیاتی 10 درصد خواهد بود.) معرفی شرکت به آحاد جامعه و افزایش اعتبار شرکت، کشف بازاری قیمت سهام و امکان به ثبت رساندن سهام جهت اخذ تسهیلات به ‌عنوان مزایای پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران به‌ شمار می‌روند.

مزایای پذیرش در فرابورس ایران  برای سهامدار عمده
ارزیابی بهتر عملکرد مدیریت شرکت، دستیابی به معیاری برای مقایسه شرکت، ارتقای سیستم‌های اطلاعات حسابداری و کنترل داخلی، افزایش میزان نظارت و کنترل سهامدار عمده و نیز بهبود ساختار مالی و اقتصادی و سلامت شرکت در نتیجه رعایت الزامات بورس از جمله مزایای پذیرش در فرابورس ایران است

پذیرش در فرابورس چه مزایایی برای اقتصاد کشور به همراه دارد
مواردی همچون نظارت بر عملکرد شرکت‌ها، کنترل حجم نقدینگی، تجهیز پس‌اندازها و منابع مالی کوچک برای طرح‌های بزرگ، تقویت عوامل تولید و توسعه رقابت در اقتصاد کشور، افزایش شفافیت اطلاعاتی و مالیاتی، نظارت بر جریان تسهیلات بانکی و جلوگیری از رشد بی‌رویه معوقات بانکی و به صورت کلی رشد و توسعه اقتصادی کشور از جمله مزایایی است که پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران برای اقتصاد کشور به‌همراه دارد..

 

]]>
Sat, 15 Jun 2024 11:50:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog17 آموزش
آشنایی با بورس کشور ترکیه https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog14 بورس ترکیه که به بورس استانبول معرف است با سرمایه ۲۴۰ میلیون دلار  راه اندزی شده است
 
-ارزش بازار بورس استانبول : ۲۵۰ میلیارد دلار
-جمع درآمد کل شرکتها پایان ۲۰۲۳ : مبلغ ۲۶۳ میلیارد دلار
سود خالص کل : ۴۳ میلیارد دلار


برترین شرکتها از لحاظ درآمد ۲۰۲۳:

۱-هلدینگ کوچ koc Holding:  با ۶۱ میلیارد دلار درآمد و ۷ میلیارد دلار سود خالص

۲-پالایشگاه ترکیه : با ۲۶ میلیارد دلار درآمد و ۲.۵ میلیارد دلار سود خالص

۳-هواپیمایی ترکیش : با ۱۸ میلیارد دلار درآمد و ۳.۳میلیارد دلار سود خالص

۴-ایش یاتریم Is Yatirim: با ۱۷.۸ میلیارد دلار درآمد و ۳۱میلیون دلار سود خالص

۵-خودروسازی فورد اتوسان : با ۱۶ میلیارد دلار درآمد کل و  ۲میلیارد دلار سود خالص

۶-شرکت خرده فروشی بیم BIM: با ۱۰میلیارد دلار درآمد کل و ۵۶میلیون دلار سود خالص

۷-هلدینگ سابانچی : با ۱۲میلیارد دلار درآمد و ۵.۵میلیارددلار سود خالص

۸-آرشلیک Arcelik: با ۹.۸ میلیارد دلار درآمد و ۲۶ میلیون دلار سود خالص

۹-بانک ایش ترکیه : با ۹.۲ میلیارد دلار درآمد و ۳.۹ میلیارد دلار سود خالص

۱۰-بانک گارانتی : با ۸میلیارد دلار درآمد و ۴.۳میلیارد دلار سود خالص

]]>
Sat, 15 Jun 2024 11:32:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog14 اخبار
گزارش بازار 1403/03/23 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog13










]]>
Wed, 12 Jun 2024 11:35:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog13 گزارشات روزانه
گزارش بازار 1403/03/22 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog010








]]>
Tue, 11 Jun 2024 11:24:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog010 گزارشات روزانه
گزارش بازار 1403/03/21 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog01 ]]> Mon, 10 Jun 2024 11:21:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog01 گزارشات روزانه گزارش بازار 1403/03/19 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog10 ]]> Sat, 08 Jun 2024 10:38:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/06/blog10 گزارشات روزانه گزارش بازار 1403/03/09 https://epouyesh.ir/blog/2024/05/blog8







]]>
Wed, 29 May 2024 11:40:00 +0000 https://epouyesh.ir/blog/2024/05/blog8 گزارشات روزانه